Intranet i virksomheden

Opnår fordele med et godt internt datanet

God kommunikation er noget af det vigtigste, når det kommer til at drive en virksomhed. I dag vælger flere og flere virksomheder og institutioner at bruge et internt datanet til at kommunikere på tværs af ledelse, medarbejdere og kollegaer. Det er med god grund – med et intranet får virksomheden en platform, hvor informationer og oplysninger let bliver delt og modtaget samtidig med, at det er overskueligt. Et godt intranet har en god brugerflade, der gør, at det er let at finde frem til netop de oplysninger, en medarbejder har brug for.

 

Forskellige grupper kan benytte intranet

Mange institutioner vælger at oprette forskellige intranet til forskellige grupper. En skole har for eksempel ofte et elevnet, forældrenet og et intranet for medarbejderne i selve skolen. Det er forskelligt, hvad de forskellige grupper skal bruge intranettet til.

Elever bruger det i forbindelse med undervisning til at aflevere opgaver og holde øje med skemaet, forældre til at kommunikere med andre forældre og holde øje med deres børns skolegang og medarbejderne til at holde øje med vagtplan, at planlægge undervisning og så videre. I dag er det de færreste uddannelsesinstitutioner, der ikke har et fungerende intranet.

Intranettet fungerer over internettet og er derfor let tilgængeligt, uanset hvor man er, både hjemmefra, på arbejdspladsen og på farten. Det betyder, at intranettet også kan bruges til løbende opdateringer og til sygemelding.

 

Vidensdeling er en effektiviserende ressource

Et intranet er en god måde at få effektiviseret en virksomhed på. Et intranet er en platform, hvor alle kan komme til orde, ofte er der åbne forummer, hvor medarbejdere kan dele viden, erfaringer og oplysninger med hinanden. Det betyder, at et intranet giver mulighed for vidensdeling, der kan styrke virksomhedens arbejde.

I forhold til andre løsninger til at kommunikere internt i en virksomhed, er intranettet klart den bedste løsning. Eksempelvis at kommunikere udelukkende gennem mailsystemer er ofte uoverskueligt. Mails kan gå tabt i mængden og vigtige informationer bliver ikke givet videre. På et intranet er der mulighed for at opdele i forskellige sider, så det er let af finde de oplysninger, en medarbejder skal bruge. Desuden er det muligt at få direkte henvendelse via beskeder eller notifikationer, når oplysninger skal direkte til en bestemt medarbejder.

Intranettet bliver mere og mere udbredt, og det er med god grund. En virksomhed eller institution, der ønsker god dialog, som det er let for alle grupper at være en del af, kan drage god nytte af et intranet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *